Kegagalan hati - Ayurveda Rawatan Herba

Kegagalan hati - Ayurveda Rawatan Herba

Kegagalan hati berlaku apabila sebahagian besar daripada hati itu rosak dan ia tidak lagi dapat berfungsi. Keadaan ini boleh menjadi sama ada akut atau kronik. Kegagalan hati akut biasanya disebabkan oleh Hepatitis A, B dan C, ketoksikan dadah dan keracunan makanan. Kegagalan hati kronik adalah disebabkan oleh Hepatitis B dan C, alkohol, sirosis, kekurangan zat makanan dan metabolik gangguan. Tanda-tanda awal termasuk rasa loya, hilang selera makan, keletihan, dan cirit-birit. Gejala lewat termasuk demam kuning, mudah berdarah, bengkak perut, kekeliruan mental, mengantuk dan koma. Rawatan biasanya menyokong. Pencegahan dan penyingkiran punca terkenal adalah sangat penting.

Rawatan Ayurveda kegagalan hati terdiri daripada merawat punca yang diketahui penyakit dan membetulkan kerosakan hati. Hepatitis boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Sutshekhar-Ras, Suvarna-Sutshekhar-Ras, Bhunimbadi-Qadha, Punarnavadi-Qadha, Guduchyadi-Qadha, Kutki (Picrorrhiza kurroa), Kalmegh (Andrographis paniculata), Sharpunkha (Tephrosea Purpura) , Punarnava (Boerhaavia diffusa), Haritaki (Terminalia chebula), Deodar (Cedrus deodara), Haridra (Curcuma longa), Daru-Haridra (Berberis aristata), Chirayta (Swertia chirata), Guduchi (Tinospora cordifolia) dan Patol (Tricosanthe dioica) . Hepatitis virus A, B dan C boleh dinyahaktifkan menggunakan ubat-ubatan seperti Bhumiamalaki (Dukung anak), Amalaki (Emblica Officinalis), Yashtimadhuk (Glycyrrhiza glabra), Haridra, Tulsi (Ocimum sanctum), Kutki dan Chitrak (Plumbago zeylanica).

Alkohol boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Punarnavadi-Qadha, Saraswatarishta, Nardiya-Laxmi-Vilas-Ras, Shrung-Bhasma, Kutki, Brahmi (Bacopa monnieri), Mandukparni (Centella asiatica), Shankhpushpi (pluricaulis kangkung), Jatamansi (Nardostachys jatamansi) dan Vacha (Acorus calamus). Ketoksikan dadah dan keracunan makanan boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Punarnavadi-Guggulu, Gokshuradi-Guggulu, Punarnavadi-Qadha, Saarivasav, Arogya-Vardhini, Shankh-Vati, Chitrakadi-Vati, Lashunadi-Vati, Laghu-Sutshekhar-Ras, Kutaj-Ghan -Vati, Praval-Panchamrut-Ras, Kutaj-Parpati dan Panchamrut-Parpati. Gangguan metabolik yang bertanggungjawab untuk kegagalan hati boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Amalaki, Yashtimadhuk, Haridra dan Daru-Haridra.

Di samping itu, ubat juga diberi untuk mengurangkan atau membatalkan kerosakan kepada sel-sel hati supaya hati boleh berfungsi dengan baik. Ubat yang digunakan untuk tujuan ini termasuk Suvarna-Sutshekhar-Ras, Suvarna-Parpati, Punarnava-Mandur, Rasayan-Churna, Suvarna-Bhasma, Abhrak-Bhasma, Tamra-Bhasma, Amalaki, Kutki dan Guduchi. Bengkak perut boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Punarnava-Mandur, Punarnavadi-Qadha, Jaypal-Ras, dos yang tinggi Arogya-Vardhini dan Ichha-Bhedi-Ras. Dalam keadaan ini, makanan yang kebanyakannya susu dinasihatkan manakala pengambilan air adalah terhad atau dilarang.

Oleh itu, kedua-dua kegagalan hati akut dan kronik boleh dirawat dengan menggunakan gabungan bijak ubat-ubatan Ayurveda. Penggunaan yang tepat pada masanya ubat-ubatan ini dapat membantu mencegah kerosakan hati tak boleh balik dan kegagalan hati lengkap. Oleh itu, ubat-ubatan boleh mengawal kegagalan hati dan meningkatkan peluang untuk terus hidup dan pemulihan pesakit terjejas dengan keadaan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar