Sindrom Usus Mudah Rengsa dan Terapi Alternatif

Sindrom Usus Mudah Rengsa dan Terapi Alternatif

Beberapa pesakit saya menderita dengan sindrom usus atau IBS. Ubat-ubatan tradisional tidak selalu bekerja untuk semua orang dan kadang-kadang boleh memburukkan lagi keadaan. Soalan yang saya sering mendengar orang bertanya adalah, "Apa lagi yang boleh saya lakukan untuk membantu menghentikan ini kekejangan perut?"

Jika anda mempunyai IBS, dan rawatan tradisional tidak lega gejala anda, jangan berputus asa. Terdapat banyak perubahan gaya hidup yang bersama-sama dengan ubat semula jadi yang telah diberikan pesakit saya nafas baru dalam kehidupan. Bagaimana yang mungkin? Mari kita mula-mula mengambil lihat apa IBS.

Apakah Sindrom Usus Mudah Rengsa?

Ia benar-benar tidak diketahui apa yang menyebabkan sindrom usus terganggu. Sesetengah doktor fikir ia adalah hasil daripada salah faham antara otak dan usus. Sebahagian merasa ia disebabkan oleh kekurangan pemakanan, alahan, atau intolerans makanan. Lain merasa tekanan, kadar asas emosi atau kebimbangan adalah punca.

IBS dianggap keadaan berfungsi yang memberi kesan kepada kira-kira 50 juta rakyat Amerika. Ia boleh mempunyai banyak gejala-gejala berikut:

1. Perut kekejangan / sakit lega selepas buang air besar
2. Ganti antara cirit-birit dan sembelit
3. gas yang kerap dan kembung perut
4. Kembung / proses menggelembung
5. lendir Passing dalam najis
6. Heartburn

Pada masa ini, tidak ada penawar untuk IBS. Tetapi di sini adalah beberapa rawatan semulajadi yang amat berkesan yang saya cadangkan kepada pesakit saya untuk mengawal IBS mereka:

Relief IBS dari Alam, Terapi Alternatif, Tambahan

Kebanyakan cadangan yang disenaraikan di sini melibatkan perubahan diet dan gaya hidup anda secara keseluruhan. Anda boleh memilih untuk melibatkan perkhidmatan seorang pengamal penjagaan kesihatan alternatif atau berbincang dengan doktor anda mengenai makanan tambahan yang mungkin bekerja untuk anda.
Tambahan

L-glutamin, asid amino, adalah sangat berkesan untuk menghalang cirit-birit. Ia melegakan lapisan jengkel usus dan membantu menghentikan kekejangan. Dapatkan dalam bentuk serbuk dan kacau kira-kira ¼ ½ sudu dengan air sejuk. Minum dengan perut kosong.

Acacia Senegal - serat larut yang juga membantu menyerap air, menukar kandungan usus menjadi gel dilalui bahawa kedua-dua berhenti cirit-birit dan mencegah sembelit.

Vitamin C - 1-2,000 mg sehari; bukan sahaja merangsang sistem imun anda tetapi membantu mencerna makanan dan usus bergerak seperti biasa.

Magnesium - 500 mg sehari. Yang semula jadi anti-tdk teratur, membantu menghentikan dan mencegah kekejangan usus.

Digestives - seperti halia, peppermint chamomile, dan oolong boleh dinikmati sebagai teh, atau campuran. Sesetengah, seperti pudina, datang dalam gula-gula keras. Peppermint adalah salah satu daripada kekejangan terbaik, ubat rasa loya, gas sekeliling. Ia telah digunakan berabad lamanya sebagai pencernaan selepas makan.

Tingkah laku Aids

Elakkan - serat larut seperti gandum, bran, buah-buahan mentah dan sayur-sayuran cruciferous seperti brokoli, kembang kol, kubis, pucuk brussel, kekacang, dan pucuk. Ini boleh meningkatkan kembung, gas dan kembung perut. Mereka juga boleh menyebabkan iritasi usus dan boleh menyebabkan kekejangan dan cirit-birit.

Elakkan - Perangsang seperti kafein, alkohol, makanan pedas, semua merengsakan kolon.

Mengambil - Serat larut seperti bijirin beras / beras, oat, soya, barli, kentang (putih / manis), sayur-sayuran kuning, cendawan, bit, pisang, sos epal. Melegakan dan menormalkan usus besar, kedua-dua berhenti dan mencegah cirit-birit dan sembelit.

Latihan - Biasa, pergerakan fizikal membantu menjaga usus berfungsi secara normal. Elakkan terlalu lama duduk atau berbaring yang boleh memburukkan gejala IBS.

Terapi Alternatif

Hypnosis - Satu rawatan yang sangat berkesan untuk mengurangkan gejala IBS paling atau semua,. Menggalakkan bersantai dan-program semula sambungan minda-usus; terutamanya berkesan di mana kebimbangan dan tekanan adalah faktor besar.

Acupressure / akupunktur - pengamal meletakkan tekanan ke atas meridian yang sesuai dengan saluran pencernaan anda dan membantu menormalkan dan mengimbangi fungsi mereka.

Refleksologi - memberi tumpuan kepada titik refleks tertentu dalam tapak kaki. Seseorang pengamal meletakkan tekanan ke atas mata yang bersamaan dengan usus anda yang membantu mereka berfungsi dengan betul.

Yoga - Terkenal dengan keupayaan kelonggaran itu, yoga amat berkesan untuk mengawal gejala-gejala IBS. Yoga berfungsi untuk berehat otot dan un-kekusutan usus untuk membantu mereka berfungsi dengan normal.

Massage- perut membantu menggerakkan deposit bangku kecil bersama-sama untuk mengurangkan bilangan pergerakan usus. Lie di sebelah anda dengan lutut bengkok dan menggunakan genggaman tangan anda untuk mengurut dari sebelah kiri lebih rendah kuadran ke atas, di seluruh abdomen anda, belakang dan sebagainya, sehingga keseluruhan kolon anda telah diurut.

Orang yang mempunyai IBS merancang sebahagian besar hidup mereka tertumpu di sekitar tandas yang terdekat. Ia boleh memberi kesan negatif hubungan peribadi, aktiviti sosial serta menyumbang kepada kemurungan dan imej diri yang rendah.

Walau bagaimanapun, seperti yang saya telah berkongsi dengan anda di sini, rawatan semula jadi menggunakan ubat alternatif dan makanan tambahan boleh membantu anda hidup lebih banyak dengan selesa dengan IBS. Dalam beberapa kes, mereka boleh menghilangkan gejala sama sekali. Ia selamat, mereka bekerja, dan mereka boleh membantu anda menikmati hidup sekali lagi!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar